Sunday, June 7, 2009

satu mase aku mencari di mana sinar iman,
akhirnya aku menemuinya di malam yg gelap di suatu tempat gelap diatas sebuah batu yang bewarna hitam,
betapa terharunya hati ni apabila di beri peluang oleh yang maha esa mencari sebuah kebenaran,
apakah kita sebagai manusia yang menumpang diatas muka bumi Allah ini tidak memikirkan sesutu?
sesuatu yang amat perlu difikirkan,
adakah kita sedar yang kita akan menemui Allah pada suatu hari nanti?
adakah kita sudah pasti diakhirat kelak,kejayaan menyebelahi kita...,
ataupun kita adalah sebahagian daripada kayu-kayu di neraka..,
jadi kenapa kita masih boleh lalai dan alpa dengan keindahan dunia yang seketika dan membuang akhirat sejauh-jauh yang mungkin..,
apakah kita tidak takut akan hukum Allah?
ataupun adakah hati kita sudah dikaburkan dengan keindahan dunia?
aku berfikir sejenak....
sebak didada melanda jiwa yang penuh kedukaan,
aku hidup diatas muka bumi ini hanyalah ingin mendapat kerbekatan daripada Allah..
tiada hidup yang indah selain hidup dibawah taufik hidyah Al-Malik,
terasa hidup ini sentiasa dilindungi..
tetapi aku masih tidak berpuas hati dengan apa yang aku peroleh..,
aku mencari lagi sinar cahaya...,
aku mula mencari kebenaran melalui mukjizat Nabi Muhammad s.a.w..
setip selakan aku menemui berjuta-juta kebenaran...
kebenaran yang amat indah...
sehinggakan tidak tercapai akal manusia..
tetapi aku musykil..
musykil dengan suatu kebenaran yang tiada dalam diri umat islam zaman sekarang...
apa?
Ukhwah,iman,islam,ihsan,,,,,
dimana tersorotnya semua ini..
adakah kita tidak pernah terfikir tentang ini...
ataupun ia adalah satu sejarah..,
ataupun itu hanyalah selogan umat.., islam itu bersaudara hanyalah selogan yang hanya untuk dimegah-megah...
atau itu adalah dakyah yang ingin menakutkan musuh..
tetapi kesudahannya...
lihat palestin,iraq,afganistan...
apa dah jadi kepada 'saudara' kita?..
kenapa kita hanya memandang sebelah mata?...
atau kita suka melihat islam di tindas,
mana semangat...
salahuddin al ayubbi..
muhammad al fatih
khalid al walid...
ikramah...
umar Alkhatab...
mana..mana..mana..
adakah kita suka pabila di gelar sebagai pengganas..
mana kita yang dulunya mahsyur...
mana kita yang dulunya pernah mentakluk 2/3 dunia..
atau kita sudah lupa..
lupa dengan semangat perjuangan yang ditonjolkan oleh panglima islam kita..,
sanggup bergadainya semata-mata manyahut seruan jihat Allah..,
tapi kita umat islam pada zaman moden,
yang berteknologi..,
tidak mamapu menandingi semangat jihat mereka..,
siapa kita...,
kita umat islam sejati..,
perlu melahirkan semangat islam sejati..,
bukan hanyalah dengan memandang sebelah mata..,
buka minda..,
tanya iman..,
renung-renugkan lah...
best of luck for our future...

2 comments:

Hidayatullah said...

thx 4 the entry!

bravo!

gEeHa said...

very gud!love it!

How To Update This Blog

kpd semua sahabat2, sesiapa yang nak update blog ni anda teramat sangat dialu alukan. tapi, untuk update, kena ade id n password kn??
so, blh mntak ngan syafiq joe/zainal/yard/or sape2 saje yang mengetahui.
sekian, terima kasih..